<div style='color: #000;'>Voedselbank Delft deelt</div><div style='color: #d9782d;'>wekelijks 460 pakketten uit</div> <div style='color: #000;'>Minder dan 0,5 % van verspild voedsel</div><div style='color: #d9782d;'>bereikt ons</div> <div style='color: #000;'>Voedselveiligheid</div><div style='color: #d9782d;'>speerpunt</div><div style='color: #d9782d;'>in strategie</div> <a href='http://voedselbankennederland.nl/nl/ideale-boodschappenlijst.html'><div style='color: #000;'>Verse groenten erg gewild</div></a> <div style='color: #000;'>Boter, kaas en eieren </div><div style='color: #d9782d;'>meer dan welkom</div> <div style='color: #000;'>Ambassadeur René Froger</div><div style='color: #d9782d;'>helpt in strijd tegen armoede</div> <div style='color: #000;'>60 vrijwilligers zorgen</div><div style='color: #d9782d;'>voor 460 pakketten</div>

Jaarverslag 2017 verschenen

Jaarverslag 2017: 9% minder voedselpakketten in 2017, maar hulp blijft noodzakelijk.

Het aantal pakketten dat de Voedselbank Delft verstrekt, is vorig jaar gedaald met 9%. Het aantal betrokken huishoudens daalde voor het tweede jaar op rij, nu met 9,5%. De Voedselbank noemt de daling ‘bemoedigend’maar vindt het zorgelijk nog altijd meer dan 550 kinderen deel uitmaken van de doelgroep. Voedselhulp is nog steeds geen overbodige luxe voor veel huishoudens met of zonder kinderen in Delft en omgeving.

De economische opleving gaat aan een deel van de cliënten van de Voedselbank voorbij, zo constateert de Voedselbank Delft in haar jaarverslag. Dit blijkt uit het relatief grote en groeiende aantal cliënten dat gedurende langere tijd gebruik maakt van de noodhulp van de Voedselbank. ‘Wij blijven ons in ieder geval inzetten voor de minstbedeelden in onze samenleving zolang dat nodig is,’ aldus voorzitter Hans Mostert van de Voedselbank Delft.

In 2017 ontvingen de cliënten van de Voedselbank een voedselpakket met gemiddeld 37 producten. Dit aantal ligt fors boven de norm van 25 producten die landelijk wordt gehanteerd. Daarmee behoort de Voedselbank Delft tot de zes hoogst scorende Voedselbanken op dit punt. Ook slaagde de Voedselbank er behoorlijk goed in de pakketten te laten voldoen aan de ‘Schijf van vijf’.

De Voedselbank heeft bij een inspectie vorig jaar de ‘groene status’ voor voedselveiligheid de Houwers Groep behouden met een score van 96 uit 100 aandachtspunten.

Er werden in 2017in totaal ca. 692.000 producten verstrekt met een totale winkelwaarde van €1.038.000,-. Dat is per huishouden gemiddeld bijna €2500,- per jaar.